A globális divatipar által elkövetett környezetszennyezés elleni kampányként rakta össze alkalmazását Angyal Ivett és Molnár Nini, akik platformjukkal a second handet népszerűsítik és a feltörekvő dizájnereket támogatják egy fenntarthatóbb világ reményében. A LiveRobe appal egy olyan közösségi média alapú e-commerce piacteret akartak létrehozni, ahol a tudatos vásárlókat és a fiatal tervezőket is összeköthetik.
„A fast fashion rengeteg felesleges ruhát termel, és azt látom, hogy sok terméket azért nem adnak el, mert a vásárlóknak ott az üzletben nem is jut eszébe, hogy az adott darabot mivel lehetne kombinálni úgy, hogy az jól nézzen ki. Ekkor kezdtem el gondolkodni azon, hogyan tudná módosítani ezt a fogyasztói magatartást egy alkalmazás”– fogalmazott Angyal Ivett, aki négy éve LiveRobe néven egy közösségi alapú médiateret álmodott meg az eladásra szánt használt ruháknak. Az ötlet az akkoriban írt közgazdaságtani szakdolgozatában körvonalazódott estéről estére, majd bővült még tovább. „A dolgozat megírása olyan volt, mintha egy puzzlet raknék ki. Egy olyan puzzlet, ahol a képet is én álmodom meg kockáról kockára.”
Angyal Ivett és Molnár Nini
Hogy az applikációt is maga rakhassa össze, beiratkozott egy adatbázis kezelő kurzusra, hogy megtanulja a programozás alapjait, és megértse, milyen logikával hozzák létre a parancsokat. Aztán elvégeztt egy stylist és színtanácsadó tanfolyamot, hogy jobban megértse a divat világát. A City University of London szociológia karán kiegészítésként Startup Szemináriumokra ült be, ahol már az is összeállt a fejében, hogyan tudja a LiveRobe alapjait a közösségi média irányba terelni, és a fenntarthatóságra épülő alkalmazását üzleti alapon működtetni.
Megtervezett outfittől a gyerek kinőtt anorákjáig
Az gyorsan kiderült, hogy az online piacteret egy virtuális gardróbszobával kell kiegészítenie, ahol a felhasználók nemcsak inspirálódhatnak, de akár ruhatárukat is digitalizálhatják anélkül, hogy azt bárki más látná. A rendszer algoritmusa – az alkalmazás fejlettebb változatában – ugyanis ez alapján segíthet majd összeállítani különböző outfiteket, és csak olyan eladásra kínált darabokat és kiegészítőket ajánl a felhasználó számára, amelyek méretben és stílusban is passzolnak hozzá a saját ruhaprofilja alapján.
„A LiveRobe-on fontos szempont, hogy amit el szeretnénk adni, azt igényesen is tálaljuk. Az ilyen ruhadarabok fotóit az Instagramon is használt hashtaggel kell ellátni, legalább négy alapinfót kell hozzájuk megadni, és ha egy outfitből csak egy ruhadarab eladó, akkor azt zöld színű hashtag fogja jelezni, amivel aztán az eladót lehet keresni” – fogalmazott Angyal Ivett, miközben hozzátette, a felületen nemcsak felnőtt, de új és használt gyerekruhákat is lehet majd vásárolni.
Egy platform az öltözködésben is zöldülni vágyóknak
A projekthez Molnár Nini táskatervező is csatlakozott, aki 2015 őszén a mongóliai bárányszőrből készült Pompag táskáival jelent meg a piacon, majd márkáját a környezetbarát feldolgozás és az újrahasznosítható alapanyagokra építette. „Fontos, hogy időtálló darabokat tervezzünk, melyeket nem tudnak letarolni az állandóan változó divatirányzatok. A kellékek és az anyagok választásánál is figyelünk arra, hogy táskáink akár generációkon keresztül is hordhatók legyenek”– fogalmazott a táskatervező, akinek legújabb kollekciójának néhány darabja például már ún. vegán bőrből készül, amit a divatszakma még csak mostanában kezd felfedezni alapanyagként.
És a LiveRobe alkalmazásban hamarosan akár ez is kapható lesz. A lányok ugyanis az appban a környezettudatos öltözködés üzenete mellett a kisebb butikokat, a kevésbé ismert dizájnereket is szeretnék támogatni azzal, hogy teret adnak termékeiknek. Vagyis ebben a virtuális gardróbszobában egyrészt mindenkinek jut egy mini webshop, ahol túladhat a már megunt ruháin, és közben a kedvenc influencereinek használt ruhái között is válogathat, amiket korábban például csak az Instagramon láthatott. Másrészt pedig a rendszer a kisebb márkáknak is személyre szabott felületet biztosít, ahol elérhetik a célközönségüket és nagyobb ismertséget generálhatnak maguknak. A platformot tehát úgy kell elképzelni, mintha egyszerre görgetnénk az Instagramot, a Pinterestet és az Ebay-t, ahol a fejlesztők bevétele is az eladott termékek utáni százalékos jutalékból, majd később a news feed személyre szabott, értékesített hirdetéseiből áll össze.
Az ingyenesen letölthető appot az önkéntesen jelentkező első felhasználók már tesztelhetik december 2-ától. A béta verzióba egyelőre csak a legfontosabb funkciók kerültek, amelyeket a piac visszajelzései alapján fejlesztenek tovább, és bővítenek különböző kiegészítésekkel. De a január 16-ra tervezett Fashion Networking eseményen már néhány dizájner, butik és influencer által becsatornázott képekkel és adatokkal adják át hivatalosan is a felhasználóknak. Az utolsó finomhangolásokon tehát már túl vannak, így mostantól azon dolgoznak, hogy jövő őszig legalább egy 10 ezres felhasználói közösséget építhessenek Magyarországon.
Hasonló érdekes hírekért látogasd meg a Next by Telenor rovatot a Kreatívon!