Valószínűleg nem tudtad, de 2018-ban épp ma, június 30-án, szombaton ünnepelhetjük a Social Media Day-t, vagyis a közösségi média világnapját. Ezt a kezdeményezést még 2010-ben keltette életre a Mashable nevű amerikai technológiai blog abból a célból, hogy felhívja a figyelmet arra, hogy a közösségi oldalak milyen fontos szerepet játszanak a mindennapi életünkben.
Gondoltad volna, hogy már kilenc éve tudunk lájkolni?
Egészen félelmetes belegondolni, hogy már tizenkét éve facebookozhatunk: Mark Zuckerberg közösségi oldalának első változata ugyan már 2004-ban elindult, ám csak 2006 szeptember 23-án nyitották meg a regisztráció lehetőségét bárki számára, ezt megelőzően csak az amerikai felsőoktatásban részt vevők lehettek jelen az oldalon (akik közt természetesen már magyarok is voltak). A magyar felhasználók nagyobb számban 2009 tájékán kezdték használni a szájtot, vagyis akkor, amikor a lájkolás lehetősége már megjelent benne. Egyébként a Facebook életének első hat évében még nem volt lájkgomb az oldalon, ez csupán 2009 február 9-edike óta érhető el.
Utólag nehéz visszagondolnunk arra is, hogy életének első hét évében a lájkgomb bizony milyen buta is volt: egészen 2016 február 24-éig kizárólag lájkolni lehetett a Facebookon posztokat vagy kommenteket, arra egyáltalán nem volt lehetőség, hogy szomorúságunknak vagy dühünknek hangot adjunk használatával, ami sok esetben félreértésekre adott okot. Például ha valaki együttérzésből lájkolta másvalaki megbetegedéséről szóló beszámolóját, az tűnhetett egyben gúnyos reakciónak is. Szerencsére most már univerzálisabb a lájgomb, örömöt, szeretetet és szomorúságot is ki lehet vele fejezni.
2010-ben még nem létezett Facebook Messenger applikáció, még emojikat sem fűzhettünk az üzenetekhez és kommentekhez, és ebben az évben a Google is úgy gondolta még, hogy meg tudja szorongatni riválisát saját fejlesztésű Google+ közösségi hálózatával. Hát ez nem igazán jött be.
Az iPhone-osok sznob fotóappjától a világsikerig
Eközben egy másik nagyon fontos közösségi platform is megjelent a horizonton: 2010 októberében indult el az Instagram, amelyek kezdetben kizárólag 1:1-es képarányú, tehát négyzetforma fotókat lehetet megosztani, és persze szűrőkkel megbolondítani. Ma már hihetetlennek tűnik, de az indulástól kezdve majdnem két évet kellett várni (2012 áprilisáig), míg az Instagram az iPhone-on kívül Androidra is elérhetővé vált – ami elengedhetetlen volt a világsikerhez: már nem tízmillióan, hanem több mint nyolcszázmillióan használják világszerte.
Nyolc évvel ezelőtt a Facebook és az Instagram még egymás riválisai voltak, aztán persze Mark Zuckerbergék jó érzékkel felvásárolták a céget (még 2012 áprilisában). Bár az Instagram és a Facebook funkciói közt van némi átfedés, a két szolgáltatás szerencsére azóta is független maradt egymástól. Ráadásul már videót is fel lehet tölteni rá, és nem vagyunk rákényszerítve az 1:1-es formátum használatára sem.
Snapchat, WhatsApp és a többiek
Napjainkban elég sok cikk és kutatás foglalkozik azzal, hogy a fiatalok fokozatosan elvándorolnak a Facebookról, a közösségi oldalról, amelyet sok esetben szüleik és nagyszüleik is használnatk. Rendívül népszerű a Snapchat, az Instagram és a WhatsApp is, sokan már temetnék is a Facebookot.
Azt azonban érdemes figyelembe venni, hogy az előbb említett három szájtból kettő (az Instagram és a WhatsApp) bizony a Facebook tulajdonában van – bár a Snapchat valóban óriási konkurenciát jelent számukra, de egyelőre inkább a fiatalabb felhasználók körében népszerű, az idősebbek inkább idegenkednek a meglehetősen minimalista kezelőfelületétől, számukra fontosabb, hogy egy platformon minél több ismerősüket elérhessék.
Te használod még a Facebookot, vagy más platformra pártoltál át? Hogyan ünnepled a közösségi média napját? Esetleg írsz egy rég nem látott ismerősnek, vagy megosztasz egy vicces képet? Oszd meg velünk kommentben:)