Az Intel chipgyártó cég és a luxusautók mellett hajók és repülők hajtóműveinek és motorjainak gyártásával is foglalkozó Rolls-Royce cégcsoport nemrég bejelentette, hogy együttműködik a jövő emberi személyzet nélkül közlekedni képes óceánjáró szállítóhajóinak fejlesztésében. Ezek a vízi járművek képesek lesznek autonóm módon közlekedni a vízen, ugyanakkor lehetőség lesz arra is, hogy egy szárazföldön tartózkodó ember a távolból vezérelje őket, ha erre szükség van. Az autonóm szállítóhajók hasonló szenzorokkal szerelik majd fel, mint amelyek a kísérleti változatban már elérhető önjáró autókban, és drónokban is alkalmaznak.
A két fél közül a Rolls-Royce a hajóipari technológiákat, például az Intelligent Awareness Systemnek nevezett mesterséges intelligenciát használó vezérlőrendszert szállítja majd hozzájuk. Ez a rendszer egyebek mellett lézerradar, hagyományos radar, hőkamerák, nagyfelbontású hagyományos kamerák, műholdas adatok és időjárás-előrejelzések elemzések révén végzi majd a hajók vezérlését akár éjszaka, kedvezőtlen időjárási körülmények közt, még forgalmas kikötőkben is.
Az Intel pedig a vezérléshez szükséges digitális hátteret fogja szolgáltatni: többek közt nagyteljesítményű Xeon processzorokat, és szupergyors 3D NAND SSD adattároló egységet.
Emberi kapitány helyett ugyanis ezek a hajók tulajdonképpen úszó adatközpontokat tartalmaznak majd, hiszen a szenzorok sokasága elképesztő mennyiségű adatot gyűjt majd be a közlekedés során: ezek még tömörítve is napi legalább napi egy terabájtot tesznek ki, egy tipikusnak számító, 30 napos út alatt pedig 30-40 terabájtnyi (30-40 ezer gigabájt) adatot is el kell majd tárolni a fedélzeten.
A legénység nélkül (pontosabban szárazföldön tartózkodó legénységgel) közlekedni képes szállítóhajók kifejlesztése azért kulcsfontosságú, mert napjainkban a világkereskedelem kilencven százaléka vízi úton keresztül valósul meg, és ez a szám várhatóan növekedni fog.