Egy súlyos betegség, a fizikai fájdalom és a hosszú gyógyulási folyamat önmagában is nagy traumát jelent, de emellett az iskolából való kimaradással a beteg gyermek nem csak lemarad a tananyaggal, hanem be is zárul számára a világ, hiszen társas kapcsolatainak nagy részét is elveszíti. Ez szorongáshoz, önértékelési problémához vezethet, és a kudarcélmények miatt sokan a gyógyulás után nem szívesen térnek vissza az iskolába.
Az érintettek pontos száma nem ismert, de az Oktatási Hivatal jelentése szerint 2014-ben közel 1500 gyerek kényszerült betegség miatt magántanulói státuszba, és számuk növekvő tendenciát mutat.
A most öt éves KórházSuli Alapítvány rajtuk segít 3 pillérre építő programjával:
- Segítő csapat, online tananyagok: A kórházba kerülő diákoknak egy-egy, középiskolai szaktanárból és önkéntes diákokból álló csapat fejleszt személyre szabott, online és interaktív tananyagokat, amivel a saját tempójukban, játszva tudnak fejlődni. Ehhez a diákok a tankönyveken kívül más forrásokat, saját videót, fotókat, mémeket is felhasználnak a segített gyermek érdeklődésének megfelelően, az anyagot pedig szaktanár lektorálja.
- Személyes és/vagy online mentorálás, korrepetálás: Az otthonukban gyógyuló gyermekeknek önkéntes egyetemisták segítenek a tanulásban személyesen vagy Skype-on keresztül, mentortanári segítség és szülői felügyelet mellett.
- Közösségépítés: közös alkotás, koncert vagy tábor ad lehetőséget a gyógyuló fiataloknak és az őket segítő önkéneseknek a kötetlen találkozásra.
Miért jó ez?
A beteg gyermekek kortárs támogatást kapnak ahhoz, hogy a gyógyulásuk után minél kisebb lemaradással tudjanak visszailleszkedni iskolájukba, miközben a bezárt környezetben is megmaradhat a kapcsolatuk a külvilággal. A programban résztvevő orvosok tapasztalatai szerint a célokat kitűző gyerekek sokkal aktívabban vesznek részt a gyógyító folyamatban is, és könnyebben illeszkednek vissza az osztályukba és a mindennapi életükbe.
Anett, egy otthon gyógyuló diák:
„A KórházSuli programnak köszönhetően irodalom tantárgyból segítséget kaptam idei osztályozóvizsgám és a jövő évi érettségihez való felkészülésben. Az eddigi tapasztalataim kétségtelenül pozitívak. Első találkozásunkkor Bíborkával megbeszéltük, hogy mik is a közös céljaink, miben lenne hasznos, ha segítene, milyen legyen az órák menete. Heti rendszerességgel beszélgetünk 1-1 órát Skype-on, elemezzük az aktuális műveket, ezáltal lehetőségem volt más megközelítésből is szemlélni azokat. Maguk az órák közös megegyezés alapján beszédorientáltak voltak és a legvégén a jegyzeteket megkaptam leírva is. Bíborka minden alkalommal érezhetően fel volt készülve az adott témában, érdekes kérdéseket vetett fel és rávezetett bizonyos dolgokra. Eddigi vizsgáim közül most éreztem magam a legnagyobb biztonságban, a tanáraim is meglepődtek a nyugalmamon és tudásomon. Szerintem a KórházSuli program egy nagyszerű kezdeményezés és segítség a tartós betegségben szenvedő fiatalok számára.”
A KórházSuliban az önkéntes diákok a tananyagfejlesztés közben saját tudásukat is folyamatosan bővítik, emellett személyiségfejlődésükben is nagy szerepe van az önkéntes munkának, hiszen érzékenyebbé válnak a rászorulók segítésére, de a közös munka közben fejlődik együttműködési készségük, kreativitásuk, kommunikációs képességük. A mentorálás pedig jó lehetőség a tanár szakos egyetemistáknak, hogy gyakorlati tapasztalatot szerezzenek.
Nóri,
önkéntes gimnazista:
„11. osztályos vagyok, 7. óta vagyok résztvevője a programnak; tananyagfejlesztéssel
kezdtem, és már szervezőként is részt veszek, például programok koordinálásában.
Főként az olyan visszajelzések adnak nekem nagyon sokat, amik révén érzem, hogy
segítettem – mint azé a kislányé, akinek egy barátnőmmel segítettünk, és
visszakerülve a saját osztályába egy hosszú levélben mondott köszönetet. Az a
tudat is fontos, hogy amit megtanulok az iskolában, nem csak az egyetemre
viszem tovább, hanem másokat is segítve tudom kamatoztatni. A KórházSulinak
köszönhetően kinyílt számomra a világ, most már látom, hogy nem mindenki van
olyan helyzetben, mint mi vagyunk –emiatt a felismerés miatt is jelent nagyon
sokat számomra a program.”
Hogyan segít a Telenor?
A beteg gyerekek visszailleszkedése az iskolába csak az intézmény tanárainak bevonásával történhet zökkenőmentesen. Mivel a KórházSuliban a gyerekek digitális környezetben tanulnak, így a visszafogadó iskolák tanárainak is fel kell készülni, hogy komfortosan mozogjanak ebben a környezetben.
A Telenor a kezdetek óta főtámogatóként segíti a KórházSulit, és a program rendszerét használó tanárok és diákok részére korlátlan Hipernet hozzáférést biztosít. Most pedig vállalta, hogy a programban részt vevő beteg gyermekek iskoláiban a pedagógusok és önkéntes segítők részére díjmentesen biztosítja saját HiperSuli digitális oktatási módszertani képzését, ami január óta hivatalos akkreditált tanárképzésnek minősül.
Ha szeretnél többet megtudni a KórházSuliról, kattints ide: http://korhazsuli.com/