„Évekig dolgoztam együtt cégekkel és fotósokkal, ekkor tapasztaltam, hogy valójában mindenkinek ugyanaz a problémája. Nincs egy olyan működő rendszer, amely a megrendelők és fotósok közötti kapcsolattartást, üzletet segítené” – utalt Volom Sára, a Photon alapítója arra, hogy sok fotós weboldalán nem találni tarifát, nem tudni, mikor ér rá, meddig hajlandó munkaügyben utazni, miközben egy fotósnak szabadúszóként ma már közösségi oldalt kell gondoznia, ügyfél-kommunikációval és számos adminisztratív feladattal kell foglalkoznia. Az ötlet, hogy minderre egy céget is lehet építeni, egy fiataloknak készült, vállalkozói szemléletmódot fejlesztő USchoolprogramban született meg. „Egy éve még néhány diáktársammal kezdtük, aztán ahogy komolyodott az ötlet, úgy állt össze a csapat is.”
Volom Sára márciusban megkapta a Budapesti Vállalkozásfejlesztési Közalapítvány Be Smart versenyének Női startupper különdíját
„Hiszünk a fotós közösség-építés fontosságában”
Mindeközben addig kutatták a piaci lehetőségeket, mire rábukkantak az ausztrál Snappr és a londoni Perfocalcégre, amelyek hasonló logikával működnek. A Photont is ügynökségi formában, egy olyan online platformon képzelték el, ahol nemcsak összekötik a fotósokat a megrendelőkkel, de egy fotós közösséget is fel tudnak építeni. A jövőben például egyre több olyan tematikus meetupot is terveznek, ahol a fotózás különböző műfajainak egy-egy ismertebb képviselőivel találkozhatnak azok, akiket akár csak hobbi szinten is érdekel ez a terület. Az április végén induló workshop-sorozatukban pedig a fotós vállalkozás elkezdéséhez és fejlesztéséhez adnak ötleteket.
De a jelen most az, hogy az egyelőre béta-verzióban működő oldalukon már élesedett egy kitölthető megrendelő űrlap, amelyet a rendszerbe regisztrált összes fotós azonnal lát. Ebben szerepel a fotózás helye, ideje és témája külön esemény-, portré- vagy akár állat fotózás kategóriában, a megrendelőnek pedig azt is meg kell jelölnie, hogy mekkora összeget szán a fotózásra. Ezt követően a fotósoknak 12 órája van arra, hogy a kapott paraméterek alapján az adott munkára összeállítsanak egy árajánlatot. Ezeket a beérkező ajánlatokat a központi rendszer a fotósok portfóliójával kiegészítve küldi ki az ügyfélnek, akinek már csak annyi a dolga, hogy kiválassza azt, akivel együtt akar dolgozni.
The Photon: Szepesy István, Böheim Gábor, Volom Sára és Juhász Dávid – a fotón nem szerepel, de a csapat tagja Szohátzky Dániel is
A jó fotókra a szakmai zsűri a garancia
A Photon szolgáltatásának egyik hozzáadott értéke és garanciája azonban mégiscsak az, hogy a teszt-verzió után már csak azon három fotósnak ajánlatait kapja meg a megrendelő, akik előzetesen egy szakmai stáb szűrőjén keresztül átmentek. „Egy olyan zsűrit szeretnénk összeállítani, akik a saját területükön elismertek, felsőoktatási intézményekben tanítanak, és akik szakmai szempontok alapján fogják értékelni a fotósokat, hogy a rendszerbe csak a legjobbak kerülhessenek” – utalt Sára arra, hogy ezzel az egész platformot a valós idejű, vagy legalábbis a lehető leggyorsabb üzletkötés irányába szeretnék eltolni, ahol minden fotósnak saját profiloldala van. Miközben azon is dolgoznak, hogy a választás lehetőségét a jövőben egy értékelő, véleményező rendszer is kiegészíthesse, amely a már megkötött üzletek alapján rangsorolja majd a fotósokat.
A teljes interjú a kreatív.hu Next rovatában érhető el, itt: http://kreativ.hu/next-by-telenor/cikk/fel_nap_alatt_munkat_ad_a_fotosoknak_egy_magyar_startup