A kilenc éve szimpla képmegosztóként indult Instagram fejlődése töretlen: 2019-re a kiterjesztett valóságot használó, Insta Story-ban használható szűrők, valamint az Instáról való közvetlen vásárlás, illetve a cinemagráfok térhódítását várják a szakértők, de még korai lenne búcsúznunk a függőleges módban felvett videóktól is! A Forbes magazin amerikai kiadásának egyik szakértő bloggere gyűjtötte össze az idei évben várható Instagram-trendeket, ezekből válogattuk ki a legérdekesebbeket.
Story-filterek kiterjesztett valósággal
A magyar felhasználók körében is hasítanak az egy nap után automatikusan törlődő Insta Story-k. Az Instagram néhány céggel együttműködve már teszteli annak a lehetőségét, hogy külsős cégek is fejleszthessenek olyan, a sztorik, vagy az instás ismerősöknek direktben továbbított üzenetek rögzítéséhez használható filtereket, amelyek AR-t, vagyis kiterjesztett valóságot használnak. Kevésbé tudományosan fogalmazva ezek azok az effektek, amelyek mindenféle vicces sminket, virtuális ruhát, kalapot és parókát húznak ránk. Ha szeretnél kipróbálni egy augmentált valóságot használó filtert, kövesd be például a @guccibeauty fiókot, hogy hozzáférhess a márka saját filteréhez!
Nos, az ehhez hasonló filterek fognak széles körben elterjedni 2019-ben. Első körben nyilván versengeni fognak a legnagyobb világmárkák abban, hogy ki tudja a legjópofább szűrőt elkészíteni, ezzel pedig a felhasználók járnak majd jól.
Te sem tudsz leállni a megosztással és legszívesebben egy percre sem tennéd le a mobilod? Ne aggódj, a Telenor új ChatExtra csomagjaival adathasználat nélkül élvezheted kedvenc social média appjaidat! Kattints, mert van még tovább is!
Vásárlás közvetlenül az Instából
Emellett várhatóan széles körben elterjed majd idén a vállalkozások által üzemeltetett Insta-fiókok számára elérhető vásárlási funkció, amely már Magyarországon is elérhető. Itthon egyelőre csak elvétve alkalmazzák egyes divatmárkák annak lehetőségét, hogy közvetlenül egy posztból meg is lehessen rendelni a posztolt fotón, videón, vagy Story-ban látható terméket.
Az instás vásárlás még globális szinten is felfutóban van, de nyilván nem véletlen, hogy az Instagram tavaly év végén már olyan funkciót is elindított, amelynek segítségével akár teljes vásárlási kollekciókat is összeállíthatunk a szolgáltatásban.
Elterjednek a cinemagráfok
Az Instára alapból lehetséges állóképet és videót feltölteni, a cég Boomerang appjának telepítése után pedig oda-vissza lejátszott minivideókat is. 2019-ben egy újabb formátumot válhat népszerűvé, a cinemagráfok. Mi jól ismerjük ezeket, hiszen a Google nemrég 2018 egyik legjobb alkalmazásának választotta a Vimage nevű appot, amelynek magyar fejlesztői a Telenor Accelerate programjában is részt vettek.
A Vimage-dzsel nagyon könnyen készíthetsz cinemagráfot, vagyis olyan állóképet, amelynek egy-egy kisebb részlete mozog. A Vimage-et kezdetben csak arra lehetett használni, hogy az állókép egy-egy részét animált formában rögzítsük vele (például ha lefotózunk egy ivókutat, abból végtelenítve csobogjon a víz), mostanra a meglévő állóképeinkhez is egyszerűen hozzáadható effektussal bővültek a képességei. Az appot innen tudjátok letölteni.
Nem visszaszorulnak, hanem még jobban elterjednek a függőleges videók
A Boomeranghoz hasonlóan különálló appként érhető el az Instagram videófogyasztásra optimalizált appja, az IGTV, amelyben nem megszokott, tipikusan fél, de legfeljebb egy-két perces felvételek láthatók, hanem hosszabb műsorok is. Ráadásul az IGTV szándékosan az álló formátumú videókat támogatja, amelyeket így akár a buszon állva, fülessel a fejünkön is kényelmesen tudunk nézni.
Néhány éve még mindenki szidta azokat, akik nem a jó (fekvő) irányban tartották a telefonjukat videózáskor, de úgy tűnik, a praktikum győzelmet aratott a megszokás felett. Már a YouTube felületét is továbbfejlesztették annak érdekében, hogy az adott eszközön a lehető legjobb minőségben – vagyis a legkevesebb kétoldalt látható fekete csíkkal – jelenítse meg az álló módban felvett videókat. Ez pedig azt jelenti, hogy a vertikális videók még jó ideg velünk fognak maradni.