A Telenornál nagyon szeretjük a kutyákat, és több kollégában felmerült, hogy ha már ilyen tágas irodaházban dolgozunk a főváros mellett, ahol még kert is van, magukkal hozhassák kedvencüket a munkahelyre is. Az ötletet tavaly júniusban megvalósítás követte, az első kutyás próba munkanap pedig nagy sikert aratott: 11 kutya – és gazdája – rohangált az épületben és környékén.
Ezen felbuzdulva, a kezdeti koncepciót apróbb finomhangolásokkal fejlesztve ma már minden péntek kutyanap a Telenornál. Ilyenkor a kisállatok birtokba veszik a törökbálinti székházat, és gazdájukkal valamint – azóta már ismerősként visszatérő – kutyabarátaikkal együtt töltik a munkanapot; végre nem otthon kell várniuk, amíg a gazdi hazaér. A kutyák jelenléte a munkatársak nagy többségére jó hatással van, igazi színfoltot jelentenek, amikor a folyosókon felbukkannak vagy a megbeszéléseket egy váratlan vakkantással egészítik ki.
Tapasztalataink szerint tehát a kutyák alapvetően élvezik, hogy gazdijukkal tölthetik a napot, és azokban a mikroközösségekben, ahol megjelennek a kutyák, sokkal lazábbá válik a hangulat. Sokszor olyan kollégák is szóba elegyednek egymással, vagy közös sétára indulnak, akik amúgy közvetlenül nem dolgoznak együtt, tehát az állatok jelenléte közvetve a munkatársak kapcsolatát is javítja.
Magyarországon nagyvállalatként – tudomásunk szerint – a Telenor az első, aki ezt meglépte, azaz hivatalos állatos munkanapokat jelölt ki. Még ha a kutyanapok bevezetése során nem is ment minden zökkenőmentesen, az összkép több hónapos működés után is abszolút pozitív. Ahhoz, hogy egy több száz fős cég a kutyabarát irodák útjára lépjen, alaposan meg kell tervezni az állatok és gazdáik irodai jelenlétét, ennek körülményeit, hogy tényleg mindenki – kutya, gazdi és azok is, akik valamiért nem annyira rajonganak az ebekért – jól érezzék magukat a pénteki kutyanapokon is.
Hogyan fogtunk bele a tervezésbe?
Régi igény volt az állattartó kollégáktól, hogy legyen kutyás munkanap, de a konkrét kivitelezés részleteibe az első, kísérleti kutyanapig senki sem gondolt bele. Bár Magyarországon évek óta segítjük a kutyás és állatbarát társadalmat, például a Vigyél Haza alkalmazás támogatásával, új lendületet adott a kezdeményezésnek, hogy vezérigazgatónk, Alexandra Reich maga is kutyatulajdonos és lelkes állatbarát. Az első kutyanap koncepcióját kutyás és nem kutyás kollégákat egyaránt bevonva dolgoztuk ki. Figyelembe vettük az állatok és az emberek igényeit is, valamint az épületüzemeltetési és -biztonsági előírásokat. Ezek alapján összeállítottunk egy kutya-etikettet, ami abban segít, hogy kutyatulaj, kutyabarát és az állatokkal óvatosabb kollégák is békésen dolgozhassanak egymás mellett. De nézzük a részleteket!
Hogyan jut a kutya a munkahelyre (és onnan haza)?
Aki autóval közlekedik, maga gondoskodik kedvence szállításáról. A Telenor székháza Törökbálinton található, ide dolgozói buszok is közlekednek. A békesség és kényelem jegyében az a megállapodás született, hogy egy buszon egyszerre csak egy kutya utazhat. Ez a jelek szerint a meglévő járatsűrűség mellett bevált, vállalható feltétel.
A kutyáknak a gazdák állíthatnak ki névre szóló belépőkártyát, de ennek persze csak szimbolikus jelentősége van.
Hol dolgozik a kutya, avagy a kutyás gazdi?
Eleinte egy külön irodaszárnyat biztosítottunk a kutyás munkatársaknak, de ahogy a kutyanapok egyre gyakoribbak és elfogadottabbak lettek, bevezettük, hogy ma már mindenki ott tud dolgozni kedvencével, ahol szeretne. A gazdiknak egy teendőjük van: a közvetlen kollégákkal egyeztetniük kell, ha kutyával érkeznének az adott napon. Ha van olyan munkatárs, aki nem szeretne az állattal egy légtérben lenni – például allergia vagy más ok miatt – megegyezik a gazdival, hogy valamelyikük egy másik munkaállomáson dolgozik azon a napon, ahol minden fél részéről teljes az elfogadottság. A nem kutyás munkatársaknak pedig ezeken a napokon is lehetőségük van otthoni munkanapot választani, azaz online bejelentkezve csatlakoznak a napi munkába.
A gazdiknak emellett egy-egy meeting előtt is jelezniük kell, ha kutyával érkeznének: itt is a közös megegyezés dönt, hogy jelen legyen-e a négylábú vagy sem. A tapasztalatok azt mutatják, hogy a komoly vagy éppen elhúzódó megbeszélések hangulatát nagyon fel tudja dobni, amikor egy kedvenc váratlanul belevakkant a kollégák értekezésébe, vagy két kutya összeszólalkozik, vagy épp körbeszimatolja egymást az asztal alatt.
Mi kell a kutyának, hogy jól érezze magát egy kutyanapon?
A kutya sokat iszik, ezért az épület számos pontján itatótálakat helyezünk el, amiben a friss vízről folyamatosan gondoskodunk. A mozgással és emésztéssel kapcsolatos szükségleteiket az épületet körülvevő kertben elégíthetik ki, ahol több szemetest is elhelyeztünk, itt a gazdik felelőssége, hogy a kutyák által elpotyogtatott objektumokat (pl.: kaki) a megfelelő gyűjtőhelyre deponálják. A tapasztalatok szerint a kutyatartók révén rendszeressé vált napközbeni séta a frisslevegőn mind a kutyáknak és gazdáiknak, mind a hozzájuk csatlakozó kollégáknak kellemes feltöltődést jelent.
A Telenor Házban a legtöbb kolléga az épületben található étteremben költi el az ebédjét. Bár ha a kutyákon múlna, ők lelkesen látogatnák ezt a helyiséget, és az étterem üzemeltetői is szívesen látják őket a tálalóhelyiségben, a nem kutyás kollégákat tiszteletben tartva az ebek ide mégsem jöhetnek be, gazdáik pedig az étkező egy erre kijelölt területén fogyasztják el ebédjüket kutyájuk társaságában, így teljes maradhat a békesség.
Mi kell a gazdinak?
A gazdiknak figyelniük kell saját kutyáikra, hiszen ők ismerik őket a legjobban, tudják, hogy mikor hogyan viselkednek (más kutya jelenlétére, idegen simogatókra hogyan reagálnak), és az ő felelősségük, hogy ne alakuljon ki nem kívánt szituáció. A kutyanap-etikett szerint a kutyák az épület közös tereiben pórázon közlekedhetnek, de van már néhány remekül beilleszkedett eb, aki „szoros gazdifogásban”, póráz nélkül közlekedik. A gazdinak gondoskodnia kell kutyája szükségleteiről – evés, ivás pisi, kaki, séta, mozgás, kutyapajtások. Ha mégis nem kívánt baleset történne, a gazdik az erre felkészült takarító csapattól tudnak segítséget kérni. Érdekes tanulság, hogy a kutyanap-etikettet a gazdik rettentő komolyan veszik és igyekeznek betartani, fontos számukra, hogy a kutyanap lehetőségével a velejáró közösségi igények szerint éljenek.
Mi kell a nem kutyásoknak?
A Telenornál szeretjük a kutyákat, de egy munkatársunktól sem várjuk el, hogy ő is így érezzen, és maximálisan tiszteletben tartjuk, ha valaki nem szeretne kutyákkal egy légtérben tartózkodni, dolgozni, enni, inni, relaxálni. A kutyanap kialakításakor az ő igényeiket is figyelembe vettük. Számukra a kutyás napokon is lehetőség van home office-ban maradni, azaz minden teendőjüket otthonról – vagy bármilyen, általuk választott helyszínről – ellátni. A kutyanap-etikett az ő igényeik szerinti ajánlásokat is tartalmazza. Például – főleg az allergia miatt – a kutyusok nem telepedhetnek a kárpitozott irodabútorokra.
Mire figyel az épületüzemeltetés?
Tűzriadó vagy egyéb váratlan helyzet esetén a gazdik feladata a kutyák kijuttatása az épületből, és minden, ilyenkor az emberekre is vonatkozó szabályok betartása – például hogy az épület evakuálásakor tilos használni a liftet, és a kijelölt útvonalon a kijelölt találkozópontra kell vonulni. A Telenor házat egy nagy alapterületű kert veszi körül, ami a kutyások rendelkezésére áll, és a belső kommunikációs csatornákon az épületüzemeltetésért felelős csapat mindig tájékoztatja a kutyás kollégákat, ha a kert valamely része éppen nem ajánlott kutyasétáltatásra. Tavasszal például a gyomtalanító permetezés után 24 órán át a gyep nem használható, így a kutyákat sem ajánlott a frissen kezelt területekre vinni.
Telekommunikációs cégként megszoktuk, hogy a mobilhálózatra élő, folyamatosan változó rendszerre gondolunk, és ugyanígy kezeljük a kutyanapot is: ha bárkiben új igény merül fel, arra profi üzemeltető csapatunkkal és az érintett kollégák bevonásával reagálunk.
Kutyabarát céggé, sőt nagyvállalattá válni tehát elhatározás kérdése, meglátásunk szerint szinte minden irodában megoldható, ha megvan hozzá az akarat és kialakítható a konszenzus. A tökéletesen flott rendszer kialakítása lehet, hogy nem egy gyors folyamat – főleg, ha több száz fős cégről beszélünk –, de nekünk a Telenornál sikerült és a program rengeteg pozitív hatása miatt csak ajánlani tudjuk más cégeknek is. Ezzel az összefoglalóval az a célunk, hogy a kezdeti lépésekben segítsünk más nagyvállalatokat is, hogy térjenek erre az útra, mert mi már látjuk: megéri!
Meginterjúvoltunk néhány kutyás és nem kutyás kollégánkat, hogy ő hogyan élik meg a Kutyanapokat a Telenornál, nézd csak:
> Play >
+1: Kutyabarátok az irodán kívül:
2013-ban kezdtünk el közösen gondolkozni majd dolgozni a Vigyél Haza alapítvánnyal, akik egy remek okostelefon alkalmazást indítottak kutyatulajdonosoknak és kutyabarátoknak egyaránt. Az alkalmazás segít vigyázni saját kedvencünkre, eltűnése esetén meggyorsíthatja a keresést, örökbefogadásra váró kutyusokat kereshetünk benne az ország minden pontján, valamint kutyabarát éttermek, szállodák és kutyajátszóterek kereshetők benne. Ezen felül egy igen fontos menüpont, a kutyaelsősegély is helyet kapott benne. Az alkalmazás részletes bemutatóját itt olvashatod, ahol a letöltési linkek is elérhetőek: Így működik a Vigyél Haza alkalmazás.
“Nagy öröm számunkra – és természetesen a kutyabarátok számára is -, hogy a Telenor komoly lépéseket tett a hazai kutyabarátság népszerűsítése érdekében. A vállalat vezetése felismerte, hogy egy kis rugalmassággal kutyabarát munkahellyé válhat, még ha egyelőre csak heti egy napon is, de ezzel már több munkavállalójának és kutya-családtagjainak szerzett örömet. Követendő példának tartjuk a Telenor lépését.” – fogalmazott Sziládi-Kovács Tibor, a Kutyabarát.hu projektvezetője.