Hétvégén a két legnépszerűbb amerikai youtuber szállt ringbe, illendő, hogy a hetet azzal zárjuk, hogy a két legjelentősebb szórakoztatóelektronikai márkájának csatáját nézzük meg. A berlini IFA-n ugyanaznap mutatta be legújabb innovációit a Samsung és a Sony. Mindkét eseményt kíváncsian ültük végig!
Samsung: a jövő az intelligens lakás
A Galaxy Note9-et már a berlini IFA szakkiállítás előtt bejelentette a Samsung – a Telenor polcain is megtalálható már -, de így is hagyott bőven meglepetéseket nekünk. A kiállítás megnyitását megelőző napra időzített sajtótájékoztatón az okosotthonos és szórakoztatóelektronikai fejlesztéseket mutatta be HS Kim, a Samsung Electronics elnök-vezérigazgatója. Előadását némi dicsekvéssel kezdte, elújságolta, hogy a Samsung a világon egyedüliként tudja cégen belül megoldani az okos lakásokhoz, a csatlakoztatott életmódhoz szükséges összes összetevő szállítását. (Ami azt illeti, a szállítást magát is: a Samsung Heavy Industries konténerhajókat is gyárt.)
A bemutatott eszközöket egy gondolatra fűzték fel, ez pedig az Y generációsok lakása volt. A milleneumi generációról sok mindent írtak már, az viszont biztos, hogy ők azok, akik tudatosan használják a mobileszközeiket és hamarosan a legnagyobb fogyasztói szegmenssé válhatnak. Az ő otthonuknak az okostelefon lesz a központja, ezért a Galaxy Note9 gyakran visszatérő eleme volt a prezentációnak.
Az okosotthon elemeit a Samsung ökoszisztémájában a SmartThings nevű app köti össze, az irányítás (és az okoseszközök által szállított információ-halom) központja az okostelefon. A látványosan nagy képernyőjű Note9-en kényelmesen átlátható a rendszer, bár jellemzően nem ez a legnagyobb kijelző a lakásban. Erre a szerepre egy 8K-s felbontású – ami a HD-felbontás tizenhatszorosa – moziélményt nyújtó okostévét mutatott be a cég. A Q900R típusnevű tévé négy méretben lesz elérhető a legkisebb 65 hüvelykes képátmérőjűtől a legnagyobb 85 hüvelykesig.
Úgy tűnik, kultúrafüggetlen, hogy a legjobb buli mindig a konyhában van. A cég szakértője elmondta, hogy a Samsung kutatása szerint a közeljövőben a konyha lesz az otthonok közösségi központja. Az emberek 95 százaléka pedig már nem csak egy kitalált ételt/menüt készít a vendégseregnek, hanem az egyedi igényekre egyre nagyobb figyelmet fordítva készít több, kisebb adag specialitást. Ilyenkor nem árt, ha valami kijelzőn kéznél vannak a receptek, az okoshűtőbe be lehet nézni a mobilon keresztül (és pár kattintással megrendelni, ha valami hiányzik), a sütőt pedig a saját appjával lehet távvezérelni. A fentiek nem a távoli jövő ígéretei, a FamilyHub hűtő kijelzőjén receptek között lehet válogatni, ha pedig épp koszos a kezünk, hangvezérléssel is lehet irányítani. A Dual Cook Flex nevű sütőben pedig egyszerre több ételt is lehet készíteni. Ráadásul a sütési szokásainkból tanul, és egy idő után tippeket is fog adni.
Agy mindenbe kell
Az okosotthon lelkeként egy intelligens virtuális asszisztenst képzel el a Samsung. A cég eszközein már most is megtalálható Bixby lesz az alapja ennek, de a Samsung cambridge-i laborjában további ezer mesterséges intelligencia szakértő dolgozik azon, hogy a jövő eszközei még inkább a szolgálatunkra álljanak. Nem csak okosabbnak kell lennie a szoftvernek, de képes kell legyen megtanulni a felhasználó szokásait, életritmusát, és kényelmesebbé tennie a mindennapokat.
A mesterséges intelligencia nem csak úgy költözik be a készülékekbe, hogy beszélgetni tudunk vele. A 8K-s tévének például a hangrendszerét is intelligens algoritmus optimalizálja, és a kisebb felbontású anyagok felnagyítását is egy MI-megoldás segíti.
Sony: mindenki kerüljön közelebb
A Sony nem fáradt azzal, hogy egy szálra felfűzze a bemutatott kütyüket. Bár azt kijelentették, hogy a cég stratégiai célja jobbá tenni az emberek életét. Illetve fontosnak tartották kiemelni, hogy az alkotókat és a tartalomfogyasztókat akarják közelíteni egymáshoz. Ez utóbbit a két csoport maga is megoldotta: a sztárok ott vannak Instagramon, követni lehet őket Twitteren vagy Facebookon. És ez még az olyan oldschool arcokra is igaz, mint Snoop Dogg, akit időnként el lehet kapni a Twitchen, ahogy videojátékokkal játszik.
A Sony úgy látta, hogy a közeledést a jobb minőségű kép és a jobb minőségű hang rögzítése és küldése teszi lehetővé, valamint ezek élményszerű megtekintése – azaz fogyasztása. Ez pedig egy olyan probléma, aminek már neki tudtak feszülni. Az IFA-n bemutatott Xperia XZ3 típusjelű készülék már ebben a szellemben született: elsőként képes a mobilok közül 4K-s HDR videofelvételt készíteni, amit akár a telefon HDR-kijelzőjén igen élvezetesen meg is tekinthetünk. Nem a kamera az egyetlen különlegessége azonban. 18:9-es képarányú, hajlított OLED kiejlzővel rendelkezik, amelyre a Sony összes képjavító technológiáját is ráengedték. A kijelzőt és a hátlapot a Gorilla Glass 5 védi, a készülék háza pedig gyönyörű alumínium.
Belsejében 64 gigabájtnyi – mikroSD-vel bővíthető – tárhellyel gazdálkodhatunk majd. A készülékmemória pedig négy gigabájtra rúg. Mindkét jellemző elmarad a Samsung csúcskészülékei mögött. A kamerák versenye miatt még lehet az ősz nyertese a Sony, ez viszont csak akkor derül ki, amikor a XZ3 szeptember végén elérhetővé válik. A lézeres autofókusszal felszerelt 25 milliméteres hátlapi kamera jócskán ad esélyt a Sony mobilnak is.
Hallgassunk, hallgassunk
Az elemzők előre jelezték, hogy az idei év egyik trendje az lesz, hogy mindenben megjelennek az intelligens asszisztensek. Azt viszont mi sem hittük, hogy a Sony egy fejhallgatóba, a barátságos nevű 1000X M3-ba is beépíti a technológiát. Az USB-C töltésű, Bluetooth-on csatlakozó zajcsökkentős fejhallgató egy továbbfejlesztett verziója a tesztgyőztes 1000X M2-nek. Az idei típusban egy külön új processzor dolgozik a zajok kiszűrésén. És ha már az elektronikához hozzá kellett nyúlni, a mérnökök egy könnyebb házat is terveztek, ami így kevésbé terheli meg a felhasználó fülét. A Sony azoknak is tervezett asszisztenses kütyüt, akik csend helyett zajt akarnak: már az XB501G nevű vízhatlan kültéri bulihangfalnak is oda lehet kiabálni, hogy melyik számot rakja be. Ez, az elegáns 1000X-szel szemben, ráadásul színesen villog is, ami egy felnőtt partin sem nagy baj, egy gyerekzsúron pedig kifejezett előny.
Méregdrága házikedvenc
Az idei IFA-ra a Sony egy régi-új terméket is elhozott: az ezredforduló hatalmas sztárja, az Aibo robotkutya idén kiadott, nagy frissítéseken átesett verzióját. Az eredeti, még jóval a mesterséges intelligencia forradalom előtt legyártott Aibók ugyan intelligensek nem voltak, de így is nagyon megszerették ezeket a tulajdonosaik. Amikor a Sony felhagyott a pótalkatrészek forgalmazásával, előbb csak háziipar épült ki a robotkedvencek köré, majd amikor már a szakik sem tudták üzemben tartani az elkopó alkatrészek miatt elromló kutyákat, gyászoló gazdikról kezdtek cikkezni az újságok.
Az új robotkutya más, modernebb alapokra épül, mint a régi típusok. Connected kütyünek számít, azaz szüksége van a mobilkapcsolatra, mert az agya nem feltétlenül a robot testében található. A kutya szeme kifejezően néző OLED-panel, az orrában kamera van, amely segít felismerni a család tagjait, és ezt használja akkor is, ha a töltőjére próbál visszatalálni. Emellett az Aibo képes alakzatokat és érintést is érzékelni, ezek szerint cselekszik. A türelmes gazdik akár új parancsokra is megtaníthatják a kutyájukat.
A robot egyetlen szépséghibája az ára: az Egyesült Államokban 2900 dollárba kerül az Aibo, a kis játékai (egy labda és egy gumicsont) valamint három évnyi előfizetés a mesterséges intelligenciás funkciókra. Senkit nem akarunk lebeszélni róla, de az Álláskereső Kutyusok oldalon lényegesen ingyenesebben is lehet igazi, gazdára váró kutyákat találni.