Előfordult már veled, hogy felhívtak, és a nevedet és a személyes adataidat, vagy a MyTelenorba való belépésre használt jelszavadat kérték el a Telenor nevében? Nos, ha igen, ők minden bizonnyal csalók voltak, mi ugyanis sosem kérünk el ügyfeleinktől ilyen információkat sem telefonon, sem interneten keresztül.
A legfontosabb: ha úgy gondolod, hogy a Telenor nevében át akarnak verni, fordulj hozzánk ezen a weboldalon, a Telenor Facebook oldalán üzenetben, a 1220-as vagy a +36 (20) 2000-000-s telefonszámon, vagy valamelyik üzletünkben.
Egy csomó különböző módon próbálkoznak a csalók, mi most segítünk neked felismerni a legjellemzőbb átveréseket.
1. FRISSÍTVE: Finomhangolták módszerüket az e-mailes csalók – megtévesztő számlát küldenek, ami szinte teljesen megegyezik a hivatalos számlabekérővel, de kamu oldalra vezet, a követelés nem valós.
Ilyen esetekben adathalászok a hivatalos szolgáltatói számlára megtévesztésig hasonlító formátumban küldenek aktuális egyenlegre, vagy elmaradt befizetésre/késedelmi díjra vonatkozó hamis számlát e-mailben. Ha például a címzett mezőben a saját e-mail címed helyett azt látod, hogy “recipients”, valószínűleg ilyen kamulevéllel van dolgod. A csalók arra számítanak, hogy rutinszerűen átutalod a számlán szereplő összeget. Ez jellemzően kisebb tétel, ami miatt az ügyfelek kisebb eséllyel keresik fel az ügyfélszolgálatot, és inkább hamar rendezik a számlát.
Mit tehetsz? Mindig nézd meg, hogy milyen feladótól érkezett az értesítés. A Telenortól kizárólag az eszamla@telenor.hu és a +36 20 202 0043-as számról érkezik számlalevél, tartozásról szóló e-mail vagy SMS. FONTOS: a csalók is képesek látszólag az eszamla@telenor.hu címet használni feladóként > ne csak a feladót, a címzettet is ellenőrizd > ha ott nem te szerepelsz, trükkös e-maillel van dolgod! Ha gyanúsnak tűnő e-mailt kapsz, soha ne kattints a benne található hivatkozásokra, amelyek az e-mail szerint a weboldalunkat nyitják meg. Ne nyisd meg az ilyen levelekben lévő csatolt fájlokat sem. Figyeld meg alaposan a levél szövegét: ha helyesírási hibák, magyartalan mondatszerkezetek vannak benne, vagy szokatlanul jelenik meg a cég logója, kezdj gyanakodni! A személyes vagy fiókadatokat kérő e-mailekre soha ne válaszolj!
Telefonos ügyfélszolgálatunk és közösségi média ügyfélszolgálati csapatunk igyekszik a lehető leghamarabb választ adni ügyfeleink minden feltett kérdésére, természetesen ilyen esetekben is. Fordulj hozzánk bizalommal a 1220-as, valamint a +36 (20) 2000-000-s számon, vagy a Telenor Facebook-oldalán keresztül üzenetben: https://www.facebook.com/telenorhungary/.
2. Kicsalják a mytelenoros belépési adataidat, és rendelnek a nevedben egy akciós készüléket – maguknak
Ismered a MyTelenort? Ez az a weboldal és iOS/Android applikáció, ahol a telenoros ügyfelek anélkül tudnak szolgáltatásokat aktiválni, készüléket rendelni, számlát befizetni, hogy ehhez el kellene menniük egy üzletbe, vagy fel kellene hívniuk az ügyfélszolgálatot. Arra kérünk, hogy idegeneknek sose add meg a belépési adataidat (telefonszám vagy felhasználónév és jelszó), mert visszaélhetnek vele. Nem, nem fogják helyetted kifizetni a telefonszámlát, hanem például átírják az adataidat, és egy másik kiszállítási címre rendelnek a te nevedben részletre egy akciós árú okostelefont maguknak. Persze a törlesztőrészleteket nem ők maguk fizetnék, hanem az áldozatokra bíznák ezt a hálás feladatot.
3. Azt mondják, hogy a kártyás adategyeztetés miatt keresnek
Ha feltöltőkártyás ügyfelünk vagy, bizonyára tudod, hogy a 2017-ben hatályba lépett új jogszabályok miatt 2017 nyarától kezdve évente be kell azonosítsuk feltöltőkártyás ügyfeleinket – azért, hogy ne legyen mód arra, hogy más nevére vásárolt SIM-kártyákkal visszaéljenek. Egyes csalók Telenor munkatársnak kiadva magukat mindenféle bizalmas adatot próbálnak kiszedni az ügyfelektől az adategyeztetésre hivatkozva. Ha te biztonságosan szeretnéd azonosítani a feltöltőkártyás előfizetésedet, megteheted nálunk online, személyesen bármely Telenor üzletben, illetve a 1220-as ügyfélszolgálati számunkat felhívva. Fontos: ha a Telenortól keresünk adategyeztetés miatt, biztosan nem rejtett számról hívunk, míg a csalók jó eséllyel így próbálkoznak. Ha a kijelzett szám ellenére gyanúd merül fel, ügyfélszolgálatunknál ellenőrizheted a kijelzett telefonszámot, hogy valóban hozzánk tartozik-e.
4. Feltöltetik veled a saját kártyás egyenlegüket
Egy másik, sajnos elég gyakori próbálkozása a csalóknak, hogy felhívják ügyfeleinket, és arra kérik, hogy egy adott telefonszámra töltsenek fel egy kisebb-nagyobb összeget. Más esetekben trükkösebbek, nem egy telefonszám feltöltését kérik, hanem egy olyan kódot, amelynek begépelésével bármilyen kártyás előfizetés egyenlegét növelni lehet az előzetesen befizetett összeggel.
Általában hívószám kijelzése nélkül keresik meg az áldozatokat azzal, hogy ők a Telenor munkatársai (természetesen nem azok), a hívott fél pedig egy nyereményjáték nyertese, a feltöltés költségét pedig a nyeremény vagy pénzjutalom átvételének technikai költségeit fedezi. Természetesen ebből egy szó sem igaz! Ha ilyen hívást tapasztaltok, kérjük, jelezzétek felénk azt a 1220-as hívószámon, a valódi ügyfélszolgálaton!
5. Bekérik a számlád másolatát, hogy visszaéljenek vele
Olyan esetekről is van tudomásunk, amikor a csalók arra kérték a felhívott telenoros ügyfeleket, hogy faxolják le nekik a telefonszámláik másolatát. A legtöbb ilyen esetben kedvezőbb tarifát ígérnek az ügyfélnek, ami persze nem valós ígéret. Valójában a számlán lévő adatokra (név, lakcím, ügyfélszám stb.) fáj a foguk, amelyek birtokában például saját címükre próbálhatnak meg akciós készüléket rendelni, amelynek kifizetését persze az áldozatokra hagynák.
6. Ismeretlen külfödi telefonszámról hívnak – céljuk, hogy visszahívd a számot. Ne tedd!
Összetett csalási megoldás, hogy trükkös csalók egy távoli külföldi telefonszámról véltelenszerűen megcsörgetnek telefonszámokat a világ minden táján. Jellemzően ez országonként hullámszerűen végigsöpörve történik. Ebben az esetben a csalók célja, hogy visszahívd a számot. Noha túl nagy anyagi kár ilyen esetben nem érhet téged, hiszen maximum a távoli országba indított hívás percdíját kell fizetned – a kapcsolástól számítva, ameddig tartod a vonalat. A csalók azonban az így felépülő nemzetközi hívásból pénzt kereshetnek. Sok apró összegből tetemes summát zsebelhetnek be, neked pedig – a kismértékű anyagi kár mellett – bosszúságot okoznak vele. Ilyen eset a közelmúltban Magyarországon is történt, mára lecsengett. Részletes cikkünket elolvashatod erre a linkre kattintva.
A fentiek a leggyakoribb típusú csalások, amelyekkel találkozni szoktunk. Sajnos persze mindig újabb és újabb módszerekkel próbálkoznak a csalók, ezért bármilyen gyanú esetén érdemes felkeresned a csalások elkerülésével foglalkozó, folyamatosan frissített oldalunkat: https://www.telenor.hu/aktualis-visszelesek_kezelese