Leggyakrabban az ember arra gondol, hogy valamilyen folyadék és a telefonunk találkozása során keletkezik ez a probléma. Mégis talán a legérdekesebb, hogy maga a páratartalom is súlyos károkat tud okozni, anélkül, hogy a telefonunk közvetlenül érintkezett valamilyen folyadékkal. Télen például, ha rekkenő hidegből fűtött helyiségbe lépünk, a telefon hideg fém részein bizony könnyen kicsapódhat a pára, ezért a beázás egyik formájától (pl. télen az említettől) úgy védhetjük meg telefonunkat, hogy igyekszünk a hidegben is fagyoktól védett helyen tárolni, vagy a szaunában nem netezéssel ütjük el az izzasztó perceinket.
Számos tévhitről és praktikáról lehet olvasni a neten, de nagyrészük – akár az átmeneti pozitív hatás ellenére – csak további károkat okoz és tovább rontja telefonunk állapotát. Ilyen, például amikor azt ajánlják, hogy egy tál rizsben vagy sóban helyezzük el telefonunkat egy éjszakára, mert ezek az anyagok nedvszívó hatásuknak köszönhetően kiszárítják a telefont. A valóságban viszont az történik, hogy a rizs és a só a levegő páratartalmát is felszívja, amivel felgyorsítja az oxidációt és a telefon belsejében még nedvesebbek lesznek az alkatrészek. Összeválogattunk néhány biztos praktikát, ami mindenképp segít beázott készülékünkön.
1. Rögtön kapcsoljuk ki.
Az elektromosság a telefonunk belsejében tovább gyorsíthatja az oxidációt, amitől a chipek és kondenzátorok állapota folyamatosan romlik. Rengeteg apró érintkezési pontnak köszönhetően zárlat alakulhat ki különböző alkatrészekben.
2. Az akkumulátort vegyük ki (ha erre telefonunk alkalmas)
Különböző telefonok különböző megoldások. Vannak telefonok, aminek manuálisan kézzel ki lehet venni az akkumulátort, vannak, amelyeknek speciális szervizekben tudják csak kiszerelni. Attól függően, hogy milyen a te telefonod, az első lépések között legyen, hogy az akkumulátort kivesszük.
3. Szakszerviz felkeresése
Számos beázásra szakosodott telefon szerviz található, ahol az előbbi pontot gyorsan teljesíteni tudják, ha telefonodból nem kiszerelhető az akkumulátor. A szakszervizek felmérik a folyadék által okozott károkat, és az oxidációkat egy ultrahangos mosóval lerezegtetik, letisztítják.
4. Felejtsük el / kezeljük megfelelő fenntartásokkal a házi praktikákat
Szinte végtelen mennyiségű házi praktikát és tippet lehet találni a neten, hogy hogyan mentsük meg elázott, beázott telefonunkat. Ahogy az előbbiekben levezettük, ezek a praktikák nagyrészt tovább rontják telefonunk állapotát, anélkül, hogy bármi tartós javító hatásuk lenne.
5. Semmiféleképpen ne tegyük fel töltőre
Rengeteg embernek, az első reakciója, hogy feldugják telefonjukat töltőre, hogy megnézzék reagál-e a telefon a töltőre. A legnagyobb probléma ezzel a módszerrel az, hogy az elektromos áram kialakulásával az oxidáció felgyorsul, így zárlatot okozva több alkatrészben is.
6. Ha a házi praktika nem segít, és szervizbe kényszerülünk, legyünk őszinték
Fontos tudni, hogy minden készülék esetében, ami valamilyen módon beázott, automatikusan elveszti a garanciát, függetlenül milyen gyártmány vagy típus. Ennek ellenére, ha beázott telefonunkat nem tudjuk házilag menteni beázott telefonunkat, és szervizre kényszerülünk, a szervizben a hiba lehetséges okát őszintén mondjuk el. Két okból: egyrészt ezzel segítjük a szervizcsapat munkáját, lerövidítjük a javítási időt, hamarabb lehet a kezünkben szeretett okos eszközünk, másrészt a beázás szétszereléskor az oxidált részek miatt úgyis kiderül, a végeredmény garancia szempontból ugyanaz lesz.
Természetesen vannak extrém esetek, amikor már a beázás súlyosságának köszönhetően alkatrészeket kell cserélni a telefonban. A leggyakoribb cserélni szükséges alkatrészek az alaplapok és akkumulátorok, amiket egy bizonyos mértékű beázás után mindenképpen cserélni kell, hogy elkerüljük a telefonban később felmerülő elektromos zárlatokat.
7. Válasszunk csepp-, vagy vízálló telefont!
Számos gyártó kínál ilyen készülékeket, ekkor azonban ügyeljünk arra, hogy a gyártó milyen típusú folyadékban, mennyi ideig és mélységig vállalja a készülék víztűrő képességét. Erről az IP szabványok alapján tájékozódhatunk (link az IP szabványra). Egy-két esetet kiemelve: a vízmentes szabványok nagy része csak édesvízi használatra terjed ki, azaz bármilyen szép is a korallzátony a tengerben, IP67-es telefonunkat ne tegyük ki a sós víz veszélyeinek. Ha nem tudod, neked melyik a jó választás, keress minket, a Hipernet Gurukat a Telenor üzleteiben vagy a közösségi médiában, örömmel segítünk meghozni a jó döntést!
Fontos leszögezni, hogy ha megtörtént a baj és telefonunk elázott vagy beázott, miután kikapcsoltuk és kiszedtük az akkumulátort (ha erre készülékünk alkalmas), mindenképpen várjunk 24 órát, amíg megpróbáljuk a készüléket újra bekapcsolni vagy töltőre feltenni. Általában az egy napos intervallum elég idő, hogy telefonunk kiszáradjon, de ahogy korábban megírtuk, vannak extrém esetek, amikor több időre van szükség, hogy kiszárítsuk telefonunkat.